Tachografy stosowane w samochodach ciężarowych oraz autobusach zapisują czas pracy kierowcy, przebyte kilometry oraz prędkość pojazdu na woskowanych dyskach papierowych (wykresówki). Niektóre tachografy rejestrują również obroty silnika. Tachograf analogowy otrzymuje informację o ilości impulsów z czujnika ruchu zamontowanego w skrzyni biegów oraz przelicza je na ilość przebytych kilometrów. Prawidłowe działanie tachografu zapewnia jego sprawdzenie przez warsztat który ma upoważnienie Głównego Urzędu Miar. Raz na 2 lata każdy pojazd w którym zamontowany tachograf musi przejść okresową kontrolę. Przepisy mówią również o konieczności sprawdzenia tachografu po każdorazowej zmianie opon w pojeździe. Jest kilku producentów tachografów. Liderem wśród ilości wyprodukowanych urządzeń jest firma Siemens VDO która przez wiele lat wypuściła na rynek kilkadziesiąt modeli tachografów. Pozostałe to : Veeder-root (Stoneridge), Moto-Meter oraz polski producent ACTIA (wykupiona przez Włoską firmę). Od 1 maja 2006 nie montuje się już w nowych samochodach tachografów analogowych. Zgodnie z rozporządzeniem UE w nowych samochodach montowane są już tylko tachografy cyfrowe.

Więcej